Mensgericht user interface ontwerp

Human factors bij een GUI


Een grafische userinterface (GUI) is een grafisch vormgegeven schil waarmee gebruikers en apparaten met elkaar kunnen communiceren: het plaatje op het beeldscherm. Hiermee kan de gebruiker een apparaat, zoals een computer, bedienen. Ook kan het apparaat de gebruiker informatie geven via dit plaatje. Een GUI wordt ook wel mens machine interface (MMI) genoemd.

Human factors inbedden in het ontwerp zorgt ervoor dat de mens de userinterface op een prettige en efficiënte manier kan bedienen. Een mensgerichte GUI is:

  • Taakgeschikt: de gebruiker kan alle relevante taken uitvoeren via een efficiënt stappenplan en een logische workflow.
  • Zelfverklarend: de gebruiker snapt zonder uitleg waar hij moet beginnen en wat de mogelijkheden zijn.
  • Bestuurbaar: de gebruiker controleert het systeem en kan zijn eigen werktempo bepalen.
  • Voorspelbaar: het systeem reageert volgens de verwachting van de gebruiker.
  • Fouttolerant: de gebruiker kan fouten maken zonder dat dit grote consequenties heeft of kan fouten herstellen.

Ook voldoet de vormgeving van de GUI aan ergonomische eisen, zodat bijvoorbeeld de leesbaarheid en informatiedichtheid goed is.  


GUI voor een touchscreen


Veel apparaten worden bediend via een touchscreen, waarbij de gebruiker het scherm aanraakt om een actie uit te voeren. Het bedienen via een touchscreen gaat vaak heel intuïtief.

Bij het ontwerp van een GUI passen wordt de user-centered-design-methode toegepast. Er vinden eerst gesprekken plaats met de gebruikersgroepen om erachter te komen welke taken de gebruiker moet uitvoeren met de GUI. Hierbij worden de condities, workflows en handelingen in kaart gebracht en de informatie die de gebruiker nodig heeft om deze taken uit te voeren. Hoe lager de informatiedichtheid hoe lager de mentale belasting van de gebruiker.

Door verschillende schetsen te maken kunnen verschillende concepten goed met elkaar vergeleken worden zonder dat er veel tijd is gestoken in het mooi vormgeven van de GUI.


Als duidelijk is welk bedieningsconcept het meest geschikt is, wordt de GUI uitgewerkt in een storyboard waarbij een workflow van bepaalde taken wordt uitgewerkt in een serie opeenvolgende plaatjes. Deze storyboards kunnen weer met de gebruikersgroep besproken worden en waar nodig aangescherpt worden. Een werkend prototype waarbij de gebruiker zelf taken kan uitvoeren is een volgende stap waarmee ook gebruikerstesten kunnen plaatsvinden. Aan de hand hiervan kan het ontwerp verder geoptimaliseerd worden.


Functioneel ontwerp als resultaat



Het eindresultaat is een functioneel ontwerp van de lay-out van de GUI. Samen met een functioneel programma van eisen dat gebaseerd is op de relevante eisen uit normen en richtlijnen. De GUI is daardoor taakgeschikt, zelfverklarend, bestuurbaar, voorspelbaar, fouttolerant en de vormgeving voldoet aan de geldende ergonomische richtlijnen rondom bijvoorbeeld informatiedichtheid, kleurcontrasten, leesbaarheid en rustig kleurgebruik. 


Wij hebben diverse mensgerichte user interfaces ontworpen in verschillende sectoren:

  • Industrie (petrochemische olie- en gasindustrie)
  • Waterschappen
  • Bediening bruggen en sluizen
  • Beveiliging (security management systemen)
  • Openbare orde
  • Mobiliteit (tunnelveiligheid, weginspectie)
  • Medische sector